پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران
تاریخ : سه شنبه 18 تير 1398
نویسنده : admin

مقدمه
صنایع دستی ایران اصیل ترین، مردمی ترین و کاربردی ترین هنر سرزمین ما به شمار می آید. همچنین صنایع دستی به عنوان کاربردی ترین هنر و نیز تولیدی فرهنگی معرفی شده است که توانسته به بهترین شکل ممکن فرهنگ اصیل ایرانی را در جهان منعکس نماید.این صنایع معمولا در مناطق روستایی و عشایری و در محل سکونت صنعتگران تولید می شوند.نکته قابل توجه آنست که بیش از هفتاد درصد تولید کنندگان صنایع دستی ایران را زنان تشکیل می دهند. صنایع دستی کشورمان به جهت تنوع بسیار و نیز کیفیت بالایی که دارد، دارای اعتبار جهانی بوده و بخشی از درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تامین می نماید. از آنجا که دایره وسعت صنایع دستی در ایران بسیار گسترده می باشد، لذا در اینجا به معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران می پردازیم و علاقه مندان می توانند ضمن آشنایی هر یک از این صنایع که متعاقبا معرفی می نماییم، از طریق رزرو آنلاین هتل های ایران و بازدید از مناطق تولید کننده، با مراکز و کیفیت این صنایع آشنا شوند.
پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران
تصویر شماره 1 :تصویری زیبا از زیر اندازهای سنتی ایران که نقش قابل توجهی در صادرات صنایع دستی کشور دارند.
پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران
تصویر شماره 2 : تصویری دیگر از دست بافته های ایرانی.

صنایع دستی صادراتی ایران
عدم مشابهت و تنوع صنایع دستی ایران منجر شده تا کشورهای پیشرفته تمایل بسیار بالایی جهت خرید این صنایع از خود نشان دهند. هنرمندان ایرانی با بهره گیری از نمادهای اساطیری و تاریخی کشورمان و بازتاب آن در صنایع دستی، نقش بسیار تعیین کننده ای در جذب تقاضا جهت خرید این آثار داشته اند. برخی منابع عنوان نموده اند که صادرات صنایع دستی ایران در سال های اخیر حدود پانصد و پنجاه میلیون دلار (با احتساب صادرات فرش دستبافت) بوده است و ذکر شده است که بیشترین میزان این صادرات در سال 1373 بوده که حدود 7/1 میلیارد دلار عنوان شده است.
مهمترین صنایع دستی ایران را انواع زیر اندازهای سنتی (گلیم، زیلو، گبه و قالی)، نساجی سنتی (پارچه های دست بافت، رنگ و رنگرزی، رودوزی های سنتی، چاپ های سنتی)، هنرهای مرتبط با چوب (خراطی چوب، کندهکاری چوب، منبت کاری، مشبک کاری، نازک کاری چوب، معرق روی چوب و .... )، هنرهای مرتبط با فلز(دواتگری، حکاکی، قلمزنی، ملیله کاری، مینا کاری و .... )، سفال و سرامیک (سفالینه های لعابدار و بدون لعاب و ..... )، شیشه گری و هنرهای مرتبط با شیشه (شیشه های دست ساز) و طراحی سنتی و نگارگری (طراحی نقوش سنتی، نگارگری، تذهیب، تشعیر، نقاشی قهوه خانه ای، نقاشی گل و مرغ، نقاشی پشت شیشه ) تشکیل می دهند که در این مبحث به مهمترین آنها از حیث صادرات اشاره می کنیم.
از بین موارد مذکور می توان عنوان نمود که «زیورآلات سنتی»، «شیشه»، «سفال و سرامیک»، «زیر انداز های سنتی»، «چوب» و «مس» را می توانیم از پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران بنامیم. کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان و .... از جمله کشورهای طرفدار اینگونه صنایع دستی می باشند.
مهمترین زیر اندازهای سنتی ایران مشتمل است بر حصیرِ زیرانداز، نمد زیرانداز، پلاس و انواع گلیم، گبه، زیلو، قالی و جاجیم.
حصیر یکی از پر پیشینه ترین زیراندازها بوده و امروزه با بهره گیری از انواع الیاف سلولزی و برگ برخی گیاهان زیر انداز حصیری بافته می شود. در مجموعه زیر اندازهای سنتی ایران طبعا بافته های داری همچون پلاس، گلیم ساده (دورو)، گلیم سوماک (یک رو)، گلیم یک رو ولی غیر سوماک، گبه، زیلو و نهایتا نفیس ترین آن یعنی قالی جایگاه ویژه ای دارد. گلیم های معمولا تماما از نخ پشمی و ذهنی باف بوده و حدودا به 7000 قبل از میلاد تعلق دارند. برخی صاحب نظران معتقدند که گلیم پدر صنعت نساجی ایران به شمار می آید.

 

منبع:iranhotelonline



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید